Newsroom

Visa kiest voor strategische investering in Klarna: beide bedrijven plannen partnership deal

27/06/2017

Press Release Image

Kopenhagen 27 juni 2017— Visa (NYSE:V) en Klarna hebben vandaag bekend gemaakt een overeenkomst te hebben bereikt voor Visa om in Klarna te investeren.[1] De bedrijven zijn van plan om een strategisch partnership te ontwikkelen. Klarna is een van de snelst groeiende bedrijven op het gebied van online betalingen en bedient circa 60 miljoen consumenten en 70.000 retailers.

De kapitaalinvestering en het geplande partnership getuigen van de gedeelde visie en ambitie van Visa en Klarna om online en mobiele commercie te versnellen zodat consumenten en bedrijven in heel Europa er hun voordeel mee kunnen doen.

De door Visa geplande investering maakt deel uit van een wereldwijde strategie om het ecosysteem van Visa verder open te stellen en een breed aanbod aan nieuwe partners te ondersteunen die helpen de aankoopervaring van miljoenen consumenten over de hele wereld te herdefiniëren en te verbeteren. Klarna ontwikkelt producten die inspelen op de veranderende voorkeuren van consumenten en hen de flexibiliteit en het gemak bieden die ze bij het shoppen verwachten.

“Klarna beschikt over aantoonbare expertise op het gebied van consumentenkrediet en online aankopen. Bovendien delen wij de visie dat ervaringen op het vlak van online en mobiele handel en betalingen even eenvoudig kunnen zijn als in de echte wereld,” vertelt Jim McCarthy, executive vice president innovation en strategic partnerships bij Visa Inc. “Visa is toegewijd partnerships aan te gaan met een nieuwe generatie partners en aanbieders van betaaldiensten, om veilige online betalingen mogelijk te maken voor veel meer consumenten in Europa. We kijken uit naar de samenwerking met Klarna om dit te bereiken.”

“Het partnership tussen Visa en Klarna is een logische stap. Allebei begrijpen we het belang van consumentenkrediet en de centrale positie van de consument bij het uitwerken van innovatieve betaaloplossingen,” aldus Sebastian Seimiatowski, CEO en medeoprichter van Klarna.

“Bij Klarna willen we retailers voortdurend de meest geavanceerde keuze aan betalingsmogelijkheden bieden en consumenten de snelste en meest comfortabele koopervaringen bezorgen. De samenwerking met Visa zal ons de kans geven onze algemene aanwezigheid en ons

productaanbod te versterken door onze gecombineerde troeven naar een hoger niveau te tillen.We zijn zeer enthousiast over de mogelijkheden van deze samenwerking.”

Volgens Forrester[2] maakt Europa de komende jaren een tweecijferige groei door op het gebied van online verkoop. Tegen 2021 zal de toename van het aantal met internet en met elkaar verbonden devices, in combinatie met een verbeterde mobiele connectiviteit, de online verkoop opdrijven tot 12 procent van de totale detailhandel in Europa. Bovendien zal de online verkoop in de detailhandel in West-Europa de komende vijf jaar naar verwachting met gemiddeld 12 procent per jaar stijgen.

[1]De investering van Visa is onderhevig aan goedkeuring van alle toezichthouders en Klarna’s uiteindelijke beslissing betreffende de toewijzing

[2]Forrester Data: Online Retail Forecast, 2016 To 2021 (Western Europe)