Newsroom
Groei gebruik mobiele toepassingen voor geldzaken zet stevig door
21/09/2017
75% van Nederlanders gebruikt mobiele toepassingen; 84% verwacht dat binnen drie jaar te doen
Amsterdam, 21 september 2017 - Het gebruik van mobiele toepassingen om geldzaken mee te doen zit stevig in de lift. 75 procent van de Nederlanders gebruikt al een smartphone, tablet of wearable voor geldzaken en 84 procent verwacht dat binnen nu en drie jaar te doen. Bij millennials ligt dat laatste percentage nog hoger: 94 procent. Daniel van Delft, Country Manager voor Visa in Nederland: “Mobiele devices worden voor consumenten steeds meer het zenuwcentrum van hun contacten met dienstverleners, transacties en andere communicatie. Zeker bij de digital natives. Voor hen is dit vanzelfsprekend.”
Door een groei in het aantal mobiele toepassingen om geldzaken mee te doen, heeft de Nederlandse consument steeds meer mogelijkheden om zijn of haar uitgaven en financiële situatie real-time te beheren. Uit de jaarlijkse Digital Payments Study van Populus uitgevoerd in opdracht van Visa (2017) blijkt dat met name bankieren via een mobiele device populair is onder Nederlanders. Maar liefst twee derde (66%) van de Nederlanders maakt gebruik van een mobiele device om zijn of haar saldo te checken of bankzaken te regelen via een bankieren app. Ook het overmaken van geld naar familie en vrienden via een mobiele device is populair (54%). Ongeveer de helft van de Nederlanders (47%) maakt daarnaast gebruik van een mobiele device om online aankopen te doen.
Hoewel Nederlandse consumenten al regelmatig gebruik maken van mobiele toepassingen voor geldzaken, verwachten zij dat nog meer te gaan doen. 54 procent van de consumenten die op dit moment nog geen smartphone, tablet of wearable gebruikt voor het verrichten van transacties, verwacht dit over drie jaar wel te doen. 63 procent van de Nederlanders verwacht over drie jaar zelfs op zijn minst een paar keer per week via een mobiele device te betalen. Dat ligt ruim boven het Europese percentage van 56 procent.
Gebruiksgemak en veiligheid bepalen acceptatie nieuwe betaalmiddelen
Het Populus-onderzoek laat zien dat gemak en veiligheid de belangrijkste factoren zijn voor de acceptatie van nieuwe mobiele betaalmethoden in Nederland. De Nederlandse consument staat ervoor open om het gemak dat veel nieuwe mobiele betaalmogelijkheden bieden, te omarmen. Zo gaf de helft van de ondervraagde consumenten aan al eens een betaling te hebben gedaan door gebruik te maken van web-based services, een mobile wallet service of card-on-file services waarbij creditcardgegevens worden opgeslagen om de betaling nog sneller te laten verlopen. Bij millennials ligt dat percentage zelfs nog hoger (63%).
Consumenten vinden nieuwe vormen van authenticatie voor mobiele toepassingen om geldzaken mee te doen veiliger dan traditionele methoden, zoals wachtwoorden, handtekeningen, PIN-codes en beveiligingsvragen. 82 procent van de Nederlandse consumenten vindt biometrische identificatiemiddelen een veilige vorm van authenticatie, tegenover 73 procent van de ondervraagden die traditionele methoden als veilig beschouwt. Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in biometrische authenticatie door middel van een irisscan (73%) of scan van de vingerafdruk (71%). Het merendeel van de Nederlanders geeft aan in de toekomst een voorkeur te hebben voor het gebruik van tenminste één vorm van biometrische authenticatie bij het doen van een betaling.
Over het onderzoek
Visa’s Digital Payment Study is een jaarlijks onderzoek van onderzoeksbureau Populus dat in opdracht van Visa wordt uitgevoerd in 22 Europese landen, waaronder Oostenrijk, België, Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Griekenland, Duitsland, Ierland, Israël, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. De studie laat een momentopname zien van de houding en het gedrag die consumenten hebben ten opzichte van alternatieve betaalmethoden, zoals mobiel betalen, digital wallets en peer-to-peer betalingen. Het onderzoek vond plaats tussen juni en juli 2017 en is uitgevoerd onder 42.308 consumenten in 22 Europese landen. In Nederland deden in totaal 2.002 respondenten mee aan het onderzoek.