Newsroom
Visa ondersteunt 50 miljoen kleine bedrijven bij economisch herstel
15/01/2021
Amsterdam, 30 juni 2020 – Voortbouwend op jarenlange inzet voor kleine bedrijven, steunt Visa (NYSE:V) met een nieuw initiatief wereldwijd 50 miljoen kleine bedrijven in het herstelproces na de COVID-19-pandemie. In Europa zet Visa zich in om acht miljoen kleine en micro-ondernemingen te steunen.
Kleine bedrijven spelen een cruciale rol bij het herstel van gemeenschappen in heel Europa – zij zijn goed voor twee derde van de werkgelegenheid.1 Maar deze kleine bedrijven hebben het moeilijk nu het betaalgedrag van consumenten verandert. Nieuwe gegevens van Visa laten namelijk een verschuiving zien in het consumentengedrag: in sommige Europese landen stijgen de online aankopen met minimaal 25 procent. Daarnaast is contactloos betalen de favoriete betaalwijze voor Europeanen, waarbij ruim twee op de drie aankopen in de winkel wordt gedaan met contactloze kaarten of mobiele telefoons.2
Acceptatie online betalingenHet is belangrijk voor kleine ondernemers om zich aan te passen aan deze veranderende omgeving. Voor velen kan de weg naar herstel echter een uitdaging zijn. Uit onderzoek van Visa blijkt dat bijna de helft van Europese ondernemingen niet in staat is om online betalingen te accepteren.3 Visa helpt daarom kleine bedrijven zich aan te passen en digitale mogelijkheden op te bouwen om de online transitie zo naadloos mogelijk te laten verlopen. Daarnaast wil Visa inspelen op de vraag van de consument naar contactloze betalingen.
Toekomstbestendigheid
In Nederland helpt Visa kleine bedrijven om zichzelf te ontwikkelen en ondersteunt het hen in de herstelfase. Dit gebeurt onder andere door middel van een landelijke campagne waarin kleine en middelgrote ondernemingen worden uitgenodigd om hun creatieve ideeën en concepten te delen om hun winkel toekomstbestendig te maken. Op deze manier hoopt Visa met de gedeelde ideeën anderen te inspireren en wil het laten zien hoe ondernemers hun vindingrijkheid kunnen gebruiken om zich aan te passen en te gedijen in deze nieuwe, uitdagende tijden.
Stimuleren lokale economie
"Wáár je als consument winkelt doet er nu meer dan ooit toe. Kleine bedrijven vormen de motor van de lokale economie – ze creëren banen, bevorderen innovatie en houden het inkomen binnen de lokale gemeenschappen. Hun overleving zal de sleutel zijn tot het herstel van onze economie van de huidige crisis", aldus Daniel van Delft, Country Manager van Visa in Nederland. "Om ervoor te zorgen dat ze de nodige steun krijgen, schakelen we de hulp in van onze partners - groot en klein - om de instrumenten, middelen en expertise te leveren die kleine bedrijven zullen helpen zich aan te passen en op te bouwen voor de toekomst.”
Om lokale gemeenschappen te steunen, startte Visa het wereldwijde initiatief 'Where You Shop Matters'. Het initiatief wordt ondersteund door tientallen partners, waaronder Deliveroo en eBay. Het combineert de expertise van Visa op het gebied van digitale handel met de capaciteiten van partners om de noodzakelijke hulp te bieden aan het Europese kleinbedrijf. Het initiatief biedt ondersteuning op drie strategische onderdelen voor het economisch herstel van Europa:
- Bouwen aan online aanwezigheidVoor kleine bedrijven kan het een duur en ontmoedigend proces zijn om met hun bedrijf online actief te worden. Daarom werkt Visa samen met partners om kleine bedrijven in staat te stellen snel digitaal aanwezig te worden door de nodige instrumenten, middelen en advies te verstrekken.
- Profiteren van digitale betalingenCOVID-19 heeft de noodzaak voor kleine ondernemers versneld om consumenten een veilige en gemakkelijke manier van betalen aan te bieden. Visa streeft ernaar het aantal locaties waar met een betaalkaart of mobiele telefoon kan worden betaald te vergroten om kleine bedrijven te helpen.
- Stimuleren van ondersteuning kleine bedrijvenConsumenten waarderen hun lokale en onafhankelijke bedrijven en willen hen waar mogelijk ondersteunen.4 Nu bedrijven in heel Europa weer heropenen, heeft Visa verschillende initiatieven gelanceerd om consumenten te stimuleren om lokaal te winkelen.
Deze aankondiging volgt op een wereldwijde toezegging van de Visa Foundation, die in april werd aangekondigd, om 210 miljoen dollar aan COVID-19-hulp te verstrekken om de komende vijf jaar tegemoet te komen aan de behoeften van de kleine en micro-ondernemingen op de langere termijn.
Ontdek de mogelijkheden van betalingen met Visa hier.
1 Annual report on European SMEs 2019
2 VisaNet data, april 2020
3 Visa SME acceptance survey, oktober 2019
4 Zendesk SMB Survey Report, september 2019