Visa Pilot met AI-fraudepreventie kan instant payments veiliger maken

30/05/2024

• Instant payments worden steeds populairder maar ook het aantal fraudepogingen neemt toe.
  • Een pilot toont aan dat miljoenen bespaard kunnen worden met Visa’s AI-fraudepreventiemogelijkheden tegen oplichting en fraude bij digitale betalingen.
  • De real-time fraudedetectiedienst van het betalingsnetwerk – Visa Protect voor rekening-naar-rekening (A2A)-betalingen – zal ook in Nederland worden ingevoerd en geeft klanten meer zekerheid bij instant payments.

Amsterdam, donderdag 30 mei 2024 Het gebruik van instant payments, een overboeking waarbij een bedrag direct op de rekening van de ontvanger staat, is de afgelopen tijd snel toegenomen. Deze populariteit gaat echter gepaard met een stijging in het aantal fraudepogingen, blijkt uit recente onderzoeken van de Europese Bankautoriteit1 en de European Payments Council2. Visa’s diensten en producten, gedreven door kunstmatige intelligentie (AI), kunnen bijdragen aan meer vertrouwen in instant payments, het detecteren van fraude en het verminderen van fraudepogingen.

Frauduleuze transacties identificeren
In een pilot, uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, toonde Visa aan hoe zijn nieuwste AI-gedreven technologie het potentieel heeft om de 600 miljoen3pond die jaarlijks verloren gaat aan fraude drastisch te verminderen. Visa identificeerde 54 procent van de frauduleuze transacties die al door de fraudedetectiesystemen van banken waren gegaan. Het resultaat laat zien dat de inzet van Visa’s voorspellende AI-technologie een belangrijke bijdrage levert en kan zorgen voor een besparing van 330 miljoen pond voor Britse consumenten, bedrijven en de economie.

Tijdens de pilot werkte Visa samen met Pay.UK, beheerder van retailbetalingen in het Verenigd Koninkrijk. Visa analyseerde miljarden aan historische Britse transacties (meer dan 50 procent van de jaarlijkse A2A-betalingen) over een periode van twaalf maanden.

Laagste fraudepercentage van alle betaalvormen
Het detectiesysteem is een uitbreiding op Visa’s bestaande diensten op het gebied van de detectie van fraude met creditcards en debitkaarten. Het fraudepercentage op het wereldwijde Visa-netwerk behoort tot de laagste van alle betaalvormen. De afgelopen vijf jaar heeft Visa meer dan tien miljard dollar geïnvesteerd om onder andere fraude te verminderen en de beveiliging van het netwerk te verbeteren. Alleen al in 2023 heeft Visa proactief naar schatting 40 miljard dollar aan wereldwijde fraude voorkomen.

De real-time fraudedetectiedienst, Visa Protect voor A2A-betalingen, wordt ook in Nederland geïntroduceerd, in samenwerking met banken. Dankzij de nieuwe technologie kunnen vermoedelijke frauduleuze transacties in real-time worden onderschept en fraudepogingen gestopt, nog voordat het geld van de bankrekening wordt afgeschreven.

Jos van de Kerkhof, Country Manager Nederland bij Visa: “Instant payments zijn inmiddels de gangbare manier van overboeken binnen Nederland. Tegelijkertijd is het belangrijk dat consumenten en bedrijven op een veilige manier kunnen betalen en geen slachtoffer worden van fraude. We zijn trots op onze prestaties rondom het terugdringen van fraude bij kaartbetalingen, tot een historisch laag percentage. Nu stellen we onze AI-fraudepreventiemogelijkheden beschikbaar om fraude bij digitale betalingen zonder betaalpas te bestrijden. Door onze samenwerkingen met financiële instellingen kunnen we bijdragen aan een groter vertrouwen in instant payments en een nog groter verschil maken door Nederlandse burgers en bedrijven te beschermen tegen fraude.”

Visa's AI-technologie analyseert elk jaar miljarden transacties en geneert een risicoscore die aangeeft hoe waarschijnlijk het is dat een transactie onderdeel is van frauduleuze activiteiten. De technologie helpt banken hun klanten te beschermen tegen oplichters. Dit alles gebeurt binnen een oogwenk, zonder dat de snelheid en betrouwbaarheid van A2A-betalingen wordt aangetast. Deze nieuwe door AI aangedreven risico- en fraudepreventiedienst maakt deel uit van Visa Protect. Dit is een breed scala aan diensten van Visa tot bijna 250 producten, verspreid over vijf categorieën: Acceptance, Advisory, Issuing, Open Banking en Risk & Identity.

1 Europese Bankauthoriteit, EBA Advies over nieuwe soorten betalingsfraude en mogelijke maatregelen, 29 april 2024

2 Europese Payments Council, Jaarlijkse update over het "Betaalbedreigingen en Fraudetrends Rapport", december 2023

3 UK Financiële jaarverslag fraude 2024