Newsroom

Black Friday Shoppers wees gewaarschuwd: fraudeurs staan op de uitkijk

28/11/2024

Visa onderzoek: fraude komt het meest voor op internationale webshops en online marktplaatsen

Amsterdam, 28 november 2024 – Terwijl consumenten tijdens Black Friday op jacht zijn naar de beste aanbiedingen, richten fraudeurs hun pijlen op nietsvermoedende koopjesjagers. Consumenten die ooit online fraude hebben ervaren, maakten dit vooral mee op internationale websites (34%) en online marktplaatsen (32%), zoals platforms waar particulieren en bedrijven spullen verkopen. Maar ook Nederlandse webwinkels zijn niet risicovrij: 20 procent van de fraudegevallen vond plaats bij Nederlandse webshops. Dit blijkt uit onderzoek* van Visa in samenwerking met Ipsos.

De aanloop naar sinterklaas en kerst is niet alleen een piekmoment voor e-commerce, maar juist ook voor fraude. De totale waarde van online fraude in Nederland wordt geschat op maar liefst €350 miljoen per jaar. Black Friday is geen uitzondering en shoppers zijn dus gewaarschuwd.

Fashion shopper grootste doelwit
Fraude komt overal voor, maar bepaalde producten en platforms lopen meer risico. Mode is de grootste fraudecategorie. Van de consumenten die de afgelopen drie jaar te maken kregen met fraude, betrof 26 procent van de fraudegevallen fashionartikelen, vooral via internationale webwinkels. In deze gevallen ging het vaak om namaakproducten of bestellingen die nooit werden geleverd. Elektronica komt op de tweede plaats (11%), waarbij online marktplaatsen een populaire plek zijn voor oplichters. Ook tickets voor evenementen zijn vaak het doelwit op online marktplaatsen, maar meestal voor iets kleinere bedragen.

Bij Nederlandse webwinkels richten fraudeurs zich vaak op beauty-, health- & wellnessproducten. Dit soort producten behoren tot de op twee na meest voorkomende fraudecategorie (8%). Nederlandse webshops zijn kwetsbaar voor verschillende soorten fraude, waaronder gestolen betaalgegevens. Minder vaak voorkomende fraudecategorieën zijn voertuigen (3%) en financiële producten zoals verzekeringen, aandelen of cryptocurrency (4%). Echter, het onderzoek toont aan dat deze categorieën wel het hoogste risico met zich meebrengen. Deze fraudegevallen betreffen vaak hoge aankoopwaarden en vereisen daarom sterke fraudepreventiemaatregelen.

Consument controleert beoordelingen en betaalt anders
Fraude beïnvloedt de manier waarop mensen online winkelen. Zo vermijdt meer dan een derde van de consumenten (37%) bepaalde online winkels en controleert 33 procent de beoordelingen van een webshop voordat ze een aankoop doen. Bovendien klikt 29 procent niet op promotionele links in e-mails. Consumenten passen ook hun betalingsgewoonten aan: een kwart (24%) vermijdt bewust bepaalde betaalmethoden. En 13 procent van de consumenten is zelfs overgestapt op andere betaalmogelijkheden, voornamelijk voor een betere preventie tegen fraude (63%) en grotere veiligheid (43%).

Te goedkoop om waar te zijn
“Fraude is overal en kent geen grenzen”, waarschuwt Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland. “Of het nu gaat om internationale webwinkels, online marktplaatsen of Nederlandse winkels; niemand blijft buiten schot. Vraag jezelf tijdens kortingsdagen goed af of de korting té mooi is om waar te zijn. Als dat zo lijkt, is dat vaak ook het geval. Zo bescherm je jezelf tijdens de koopjesjacht: controleer altijd de betrouwbaarheid van een webshop, zoek het bedrijf op in het Handelsregister en kies een betaalmethode die extra bescherming biedt. Met Visa’s Zero Liability beleid kunnen consumenten gemakkelijk frauduleuze transacties terugdraaien.”

Over het onderzoek
In samenwerking met het opinieonderzoeksbureau Ipsos heeft Visa in 2024 een representatief online onderzoek uitgevoerd onder ongeveer 10.000 consumenten in Nederland van 18 jaar en ouder. Het onderzoek richtte zich op hun houding ten opzichte van digitale betalingsveiligheid en hun gebruiksgedrag. Alle informatie in dit persbericht is, tenzij anders vermeld, afkomstig uit dit onderzoek.