6 tips om veilig online te shoppen
Vandaag de dag is het gemakkelijker dan ooit om de buitenwereld via het internet in huis te halen. Films streamen, de wekelijkse boodschappen doen vanaf de bank en het eten van het restaurant rechtstreeks naar je eettafel laten brengen. Dit alles in slechts een paar klikken.
Zoveel online bestellen en betalen, dat moet natuurlijk wel veilig gebeuren. Visa en banken werken er hard aan om online betalingen veilig te houden – met behulp van meerdere beveiligingsmethodes om fraude te voorkomen, gegevens te beschermen en consumenten te helpen hun geld terug te krijgen als iemand een Visa creditcard zonder toestemming gebruikt. Maar er zijn ook een paar tips die consumenten kunnen gebruiken om veilig online te winkelen:
1. Identificeer jezelf
Dankzij nieuwe Europese regelgeving kunnen banken meer identiteitscontroles eisen voor online betalingen. Dit zorgt ervoor dat de betaling afkomstig is van de echte kaarthouder en niet van een fraudeur. Waar mogelijk kunnen consumenten methoden als vingerafdruk of gezichtsherkenning instellen op hun smartphone en in bank-apps. Dit zijn snelle, eenvoudige en veilige manieren om online te betalen.
2. Zoek naar de ‘s’
Let bij online betalen op de URL. Begint deze met https:// dan is de verbinding veilig. Zie je alleen http://, zonder ‘s’, dan kan de verbinding onveilig zijn en kun je beter geen betaling doen.
3. Stel notificaties in
Sommige banken bieden klanten de mogelijkheid om notificaties in te stellen als je kaart gebruikt is om te betalen of als er een bedrag van je rekening is afgeschreven. Via internetbankieren of in de bank-app kun je ook je transacties zien. Zie je een ongewone betaling, die je niet zelf hebt gedaan, neem dan direct contact op met je bank. Creditcardbedrijven zoals Visa hebben een 'zero liability' beleid: kaarthouders krijgen hun geld terug als hun kaart is gebruikt voor fraude.
4. Kijk uit voor phishing
Het is belangrijk om voorzichtig te zijn bij het omgaan met ongevraagde en verdachte e-mails, telefoontjes, appjes of sms’jes. Oplichters kunnen proberen persoonlijke informatie te stelen, zoals kaartnummers, gebruikersnamen en wachtwoorden. Bij twijfel is het altijd goed om niet op links te klikken of bestanden te downloaden – zeker niet als de afzender onbekend is.
5. Werk je software bij
Zorg ervoor dat je altijd de laatste software op je computer, tablet of smartphone hebt geïnstalleerd. De makers van die software, programma’s en apps werken voortdurend aan de bescherming van hun gebruikers – maar dan moet jij als gebruiker deze wel updaten om kwetsbaarheden op te sporen en te verwijderen.
6. Gebruik 'chargebacks' slim
Een chargeback, of terugbetaling, is een manier voor de bank om een betaling terug te vorderen van de bankrekening van een verkoper. Deze kan worden ingezet wanneer klanten de goederen of diensten die zij met hun Visa-betaalkaart of creditcard hebben betaald niet hebben ontvangen. De terugvorderingen zijn ook van toepassing als een verkoper niet langer de dienst kan leveren die is geboekt en betaald. Een voorbeeld hiervan is een reis die met een Visa-kaart is betaald en die wordt geannuleerd omdat de luchtvaartmaatschappij failliet is. Maar denk ook aan bestelde kleding die drie maten te klein wordt bezorgd en waarvan de winkel het niet terugneemt. Als klanten er zelf niet uitkomen met de verkoper of als de touroperator en de verzekeringsmaatschappij de schade niet dekken, kunnen Visa-kaarthouders contact opnemen met hun bank om een chargebackprocedure te starten. Terugboekingen zijn geen wettelijk recht en er is geen garantie, maar het is goed om te weten dat deze optie beschikbaar is. Visa eist van alle banken die Visa-creditcards uitgeven dat zij alle aanvragen eerlijk en goed beoordelen.
Last but not least...
En niet te vergeten: als er een vermoeden van fraude bestaat, is het altijd belangrijk om je bank te informeren en de situatie uit te leggen. De bank kan vaak helpen om het geld terug te krijgen.