Digitalisering: een reddingsboei voor kleine bedrijven
Zonder kleine bedrijven zou de wereldeconomie flink wankelen. Ze zijn essentieel in het totale ecosysteem en vormen de motor van de lokale economie – ze creëren banen, hebben een drang naar innovatie en houden hun inkomsten binnen de lokale gemeenschappen. Kleine tot middelgrote ondernemingen ondersteunen maar liefst zeven op de tien banen over de hele wereld1. Toch heeft ook deze vitale groep het afgelopen jaar enorme verliezen geleden.
Kleine bedrijven zijn misschien innovatief en wendbaar, ze missen vaak wel de reserves en onderhandelingspositie die grote bedrijven hebben. En in heel Europa blijft COVID-19 een verwoestende impact hebben: 65 procent van de ondernemers maakt zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf2 – een verontrustend cijfer dat ons zorgen zou moeten baren.
Geen nice-to-have maar noodzaak
Voor veel van de COVID-19 getroffen bedrijven was digitaliseren een reddingsboei. Steeds strengere maatregelen en lockdowns over de hele wereld werden aangekondigd, met vaak als gevolg het sluiten van veel fysieke winkels. Online gaan was niet langer een ‘nice-to-have’, maar een noodzaak. Het COVID-19-herstel zal digital first zijn. Ook Visa data laat zien dat meer mensen dan ooit tevoren online aankopen doen. Zelfs meer dan de helft van de hedendaagse consumenten zou het liefst al hun aankopen online doen. En bijna acht op de tien mensen zijn van plan het bedrag dat ze in fysieke winkels uitgeven de komende vijf jaar drastisch te verminderen3. Voor midden- en kleinbedrijven (mkb) met een fysieke winkel kan dit een ontmoedigende uitdaging zijn. Of een interessante kans.
Zo maakte kaaswinkel Deli K’s van de uitdaging een kans: door het accepteren van contactloze betalingen houden zij meer tijd over voor klanten. Ook fietsenspeciaalzaak King Bike Studio maakt zich klaar voor de toekomst en biedt flexibele betalingsmogelijkheden aan zijn klanten. En ook al bestaat schoenenwinkel J. van Mourik & Zn Schoenen en Lederwaren al meer dan 100 jaar, klanten kunnen bij hen eenvoudig online bestellen en betalen.
Netwerk van partners
Bij Visa willen we dat elk bedrijf, groot of klein, het vertrouwen heeft om de overstap naar digitaal zakendoen te maken. Daarom hebben we beloofd om acht miljoen kleine en middelgrote ondernemingen in heel Europa te helpen bij het digitaliseren van hun business. We werken samen met 100 verschillende partners, waaronder overheden, die allemaal toegewijd zijn in het helpen van ondernemers bij het ontwikkelen en uitbreiden van een online merk.
Deze partnerschappen zijn gedurfd en innovatief, en hebben de barrières tussen het mkb en digitalisering verder weggenomen. Een manier waarop we dit doen, is door de acceptatie van digitale betalingen onder kleine bedrijven te vergroten door ondersteuning te bieden. Een voorbeeld is onze overeenkomst om de kleinste bedrijven gratis toegang te bieden tot digitale betalingstechnologie. Cruciaal is dat ons netwerk van partners ervoor zorgt dat mkb’ers op de veiligste, meest efficiënte en klantgerichte manier digitaliseren. Het e-commerceplatform Shopify kan bijvoorbeeld helpen met alles wat ondernemers nodig hebben om hun bedrijf te starten, te runnen en te laten groeien.
Ons onderzoek toont tevens aan dat 80 procent van de klanten wereldwijd de voorkeur geeft aan strakke en aantrekkelijke websites. Daarom werken we samen met Wix – de expert in doe-het-zelfwebsites – om het virtuele merk van een ondernemer op te laten vallen. Om het drukke schema van bedrijfseigenaren nog gemakkelijker te maken, is deze ondersteuning allemaal gebundeld in één handige online toolkit, gecombineerd met praktische tips en informatie. Inmiddels helpen we nu twee miljoen bedrijven bij het opbouwen van hun digitale kansen – maar er is nog steeds veel werk aan de winkel.
De barrières om digitaal te gaan
De overstap naar digitaal kan voor veel eigenaren van kleine bedrijven een ontmoedigend proces lijken. Als je een bedrijf runt, heb je vaak verschillende verantwoordelijkheden: je handelt de facturen af, betaalt belastingen, verkoopt en bestelt alle andere benodigdheden. Digitaliseren lijkt daardoor misschien iets extra’s bovenop alle dagelijkse werkzaamheden. Er komen tegelijkertijd ook veel verschillende zaken kijken bij digitaliseren; van marketing en point-of-sales-technologie tot expertise op het gebied van betalingen. Het is en blijft een langdurig proces dat niet van de ene op de andere dag te realiseren is.
Maar de beloningen voor het maken van die sprong zijn het waard. Uit Visa onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat ondernemers die digitalisering omarmden tijdens de pandemie, zeiden dat ze daardoor veerkrachtiger waren en dat ze in de toekomst allemaal prioriteit geven aan digitale marketing en online verkoop. Kortom: iedere (digitale) stap die je vandaag zet, maakt een groot verschil voor morgen.
1 World Bank https://www.worldbank.org/en/topic/smefinance
2 Visa European SME Research in partnership with Dynata (January 2021)