Een website is uw online visitekaartje. Het laat uw klanten en potentiële nieuwe klanten zien wie u bent en wat u doet. Voor winkels en bedrijven, klein of groot, is het niet alleen aan te raden, maar ook noodzakelijk om zich digitaal te presenteren en gevonden te worden. En of u nu online verkoopt of niet, iedereen heeft een website nodig.
Een webshop voor de verkoop van uw producten en diensten of een blog om uw bedrijf digitaal te presenteren - welke vorm u ook kiest, hier volgen enkele tips voor het creëren en optimaliseren van uw online presentatie.
Maak en registreer een domeinnaam
Allereerst heeft u een webadres nodig - ook wel een domeinnaam of URL genoemd. Dit moet gemakkelijk uit te spreken, te spellen en te onthouden zijn. In de meeste gevallen geldt: hoe korter, hoe beter. Vermijd cijfers, koppeltekens of andere tekens die kunnen leiden tot een onjuiste invoer van uw webadres.
De meeste providers bieden de mogelijkheid om een domeinnaam direct via het platform te zoeken en te registreren.
Zorg ervoor dat uw domeinnaam aanzienlijk verschilt van domeinnamen die al zijn toegewezen, vooral als het werkterrein vergelijkbaar is in hetgeen u werkzaam bent.
Als uw favoriete domeinnaam al in gebruik is, kies dan een andere die afwijkt van uw eerste keuze - dit voorkomt verwarring met vergelijkbare adressen. Vermijd ook namen die kunnen worden geassocieerd met bekende merken om conflicten en juridische kosten te voorkomen.
Denk op lange termijn. Uw domeinnaam speelt een uiterst belangrijke rol bij het definiëren van uw bedrijf en uw merk. Check of de gekozen naam ook op social media beschikbaar is. Idealiter vinden klanten u overal onder dezelfde naam. Dit verhoogt de herkenningswaarde van uw merk.
Ten slotte moet u een domeinextensie selecteren. De meest voorkomende zijn .nl, .com en .net. Daarnaast zijn er nog vele andere opties zoals .eu of .org beschikbaar als de gewenste domeinextensie al is toegewezen.
Kies een hostingprovider en platform
Een hostingprovider verbindt uw website met het internet, plaatst deze op een server en biedt bijvoorbeeld ook e-maildiensten aan.
Het is vooral belangrijk dat uw host betrouwbaar is en niet crasht. Ook is het belangrijk dat de site gemakkelijk te gebruiken is, zodat u snel en gemakkelijk wijzigingen aan uw website kunt aanbrengen.
Bij de meeste hostingproviders kunt u kiezen tussen verschillende servicepakketten, afhankelijk van de grootte van uw website en het verwachte verkeer. Houd er rekening mee dat gratis webhosting meestal wordt gefinancierd door advertenties. In dat geval verschijnen er bijvoorbeeld reclamebanners op uw website.
Het kiezen van het juiste platform is bijzonder belangrijk. Aan de hand van templates en handige tips kunt u het uiterlijk bepalen en vervolgens uw website maken.
Sommige hostingproviders hebben speciale aanbiedingen als u zich daar registreert en uw domeinnaam host. Houd er echter rekening mee dat het later wijzigen van de hostingprovider moeilijk kan zijn en dat u mogelijk uw domeinnaam verliest.
Maak uw website met mijnwebwinkel.nl of Wix.com
De meest gebruikte platforms om een website of een online winkel te maken zijn mijnwebwinkel.nl en Wix.com. Op YouTube vindt u tal aan video-tutorials die u helpen te creëren op deze platforms.
Mijnwebwinkel.nl is een veel gebruikte provider voor online shops.
Het opzetten is eenvoudig, zodat de verkoop met mijnwebwinkel kan worden uitgevoerd zonder speciale technische kennis.
Hier kunt u meteen aan de slag: https://www.mijnwebwinkel.nl/
Bij Wix.com worden de kosten voor een webwinkel met een betalingsfunctie maandelijks gefactureerd en worden kortingen aangeboden voor langere contracten.
Hoe u uw winkel op Wix.com ontwerpt, wordt hier stap voor stap uitgelegd: https://nl.wix.com/ecommerce/webshop-maken
Online verkoop
Als klanten uw producten rechtstreeks op uw website kunnen kopen, kunt u de hele dag door nieuwe klanten bereiken in heel Nederland en zelfs wereldwijd. Shopify kan u helpen bij het opzetten van uw eigen online winkel zonder enige voorkennis en maken het u bijzonder gemakkelijk om op internet te verkopen.
Als een online winkel geen optie voor u is, kunt u ook producten aanbieden via e-mail, contactformulier of telefoon. Ook je social media profielen op Facebook en Instagram zijn geschikt voor bestellingen.
Ontwerp uw eigen website
Bedrijfswebsites bevatten gewoonlijk de volgende pagina's: "Home", "Producten / Diensten", "Online bestellingen", "Over ons" en "Contact".
Bezoekers van uw website moeten direct kunnen zien wat uw bedrijf doet. Besteed aandacht aan eenvoudige en intuïtieve navigatie. Het moet duidelijk zijn hoeveel uw producten / diensten kosten, hoe ze gekocht / geboekt kunnen worden en hoe u bereikbaar bent als klanten vragen hebben.
Voor online winkels met een groot productassortiment is het kunnen zoeken naar producten vaak een noodzakelijke functie. Stel een zoekfunctie in: klanten willen zoeken naar specifieke termen zoals "blauwe damesschoenen" in een online winkel. En als relevante producten als zoekresultaat worden getoond, komen ze veel vaker in het winkelwagentje terecht. De meeste providers bieden extensies aan met een zoekfunctie.
Zorg voor een zoekfunctie en voeg knoppen toe met call-to-actions. Bijvoorbeeld: "Koop nu", "Maak nu een afspraak", "Neem contact met ons op" en "Afdrukken".
Uiteraard is het essentieel dat uw website ook is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten omdat tegenwoordig meer via mobiel wordt besteld dan via de desktop.
Verplaats u in de schoenen van uw klanten en vraag uzelf af wat hen nog meer zou kunnen interesseren. Zorg er bij het maken van content voor dat uw teksten niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.
Vergroot uw bereik met social media profielen
Bedrijfsprofielen op sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Google My Business en Pinterest kunnen de bekendheid en het bereik van uw bedrijf aanzienlijk vergroten.